7 minut Zdraví a prevence

Inspirací pro následující text bylo mé občasné zapomínání. Když si něco nenapíšu nebo si nedám upomínku do telefonu, tak na to zapomenu. Například dnes: abych si nezapomněla vzít do práce počítač, musela jsem si ho připravit do předsíně, protože jinak bych ho rozhodně nechala na stole. A vracet se kvůli tomu, jak se mi už jednou stalo, by se mi opravdu nechtělo. A tak jsem se začala pídit po tom, co by mohlo mít vliv na paměť a jak bych ji mohla trochu potrénovat.

Něco málo k paměti

Z odborného hlediska lze paměť definovat jako schopnost mozku informace a zkušenosti přijímat, zpracovávat, udržovat a obnovovat. Paměť hraje klíčovou roli ve vzdělávání, učení, rozhodování a dalším psychickém vývoji člověka.

Existují různé typy paměti, v tom nejzákladnějším rozdělení se jedná o krátkodobou, dlouhodobou a pracovní paměť. Krátkodobá paměť je schopnost okamžitého uchování informací na krátkou dobu, zatímco dlouhodobá paměť umožňuje uchovávat informace a zkušenosti po delší časové období. Pracovní paměť je schopnost udržovat a manipulovat s informacemi v krátkodobé paměti během aktivního myšlení. Jsou ještě další typy paměti, ty pracují společně a vzájemně se ovlivňují při uchovávání a zpracovávání informací.

Co když naše paměť selhává?

Kvalita naší paměti, ať chceme nebo ne, ovlivňuje náš život. Když si nepamatujeme důležité věci, můžeme přijít pozdě na schůzku anebo na ni nemáme všechny potřebné podklady. Nejsme schopni na pracovní poradě mluvit spatra. Znovu se musíme učit to, co jsme se už jednou učili. Do obchodu musíme zajít několikrát, než konečně nakoupíme všechno. A někdy nám naše nespolehlivá paměť může zadělat na pěkný trapas. Naše okolí nás může v důsledku považovat za nespolehlivé osoby.

Selhávání paměti není spojeno jen se stářím. Zapomínat mohou i mladší ročníky. Na vině není totiž jen věk, ale i stres a úzkost, nedostatek spánku, nepozornost, přetížení informacemi a také životní styl.

Je důležité si uvědomit, že občasné selhání paměti je normální a setkáváme se s tím všichni. Nicméně pokud se problémy s pamětí stávají častějšími nebo závažnějšími, je vhodné tento stav konzultovat s lékařem, aby se zjistila příčina a případně navrhly kroky, jak postupovat dál. Bohužel například Alzheimerova choroba není jen záležitostí seniorů, 10 % z celkového počtu postižených jsou lidé mladší 50 let, a dokonce i třicátníci.

Trénink paměti je důležitý

I v digitální době, kdy si lze všechno zapsat do mobilu, je důležité udržovat paměť v kondici, aby nezlenivěla. Existuje mnoho činností, které pomohou posilovat mozek a zlepšit jeho výkonnost.

Nejefektivnější jsou mozkové hry, luštění křížovek, logické hádanky, hlavolamy a podobně. Zkuste se učit novým věcem – chtěli jste vždycky umět anglicky? Směle do toho. Když jdete na nákup, snažte se obejít bez seznamu a to, co potřebujete, si zapamatujte. Usnadní vám to i různé mnemotechnické pomůcky, jako třeba spojování nových informací s těmi, co už známe, nebo si vytvořte zkratku z počátečních písmen slov, které si chcete zapamatovat. Můžete si také v hlavě představit palác a do různých komnat umístěte věci, které si chcete pamatovat.

Pro dobrou paměť je vhodná i sociální interakce s ostatními lidmi, přáteli, rodinou či kolegy, protože nás nutí komunikovat, přemýšlet, vyjadřovat své myšlenky a nápady a ukládat si informace. 

V neposlední řadě má příznivý vliv na naši paměť fyzická aktivita, která zlepšuje prokrvení mozku, správná výživa, dostatek kvalitního spánku a relaxování.

Test paměti

Máte-li chvilku času a chuť, připravte si papír, tužku a zkuste si otestovat svou paměť.

Jak postupovat?

Minutu si prohlížejte obrázek a snažte si zapamatovat 16 pojmů. Po minutě sepište na papír všechny, na které si vzpomenete. Už vás žádné další nenapadají? Pak si přečtěte, jak jste v testu obstáli, a nezapomeňte se nám pochlubit v komentáři pod článkem.

→ Pokud jste si zapamatovali 11 a více pojmů, pak máte velmi dobrou přirozenou paměť.
→ Skóre v rozmezí 6–10 signalizuje běžný průměrný výsledek s tím, že nějaký prostor ke zlepšení byste určitě našli.
→ Jestliže máte na papíře napsáno 5 a méně pojmů, pak by bylo fajn na krátkodobé paměti trochu zapracovat.

VZP pomáhá trénovat paměť seniorům

Jak jsem zmínila výše, i přesto, že se problémy s pamětí týkají i mladších ročníků, nejrizikovější pro vznik Alzheimerovy choroby a dalších nemocí, které postihují kognitivní funkce, jsou senioři. VZP proto v rámci preventivních programů nabízí klientům starším 65 let příspěvek v hodnotě 1000 Kč na trénink/testování paměti. Příspěvek lze využít na nákup kognitivních pomůcek, které jsou doporučené Českou alzheimerovskou společností pro trénink paměti (pomůcky jsou uvedeny na www.alzheimer.cz/e-shop/pomucky/) nebo na testování paměti ve vybrané síti lékáren uvedené na www.lekarnici.cz.

Zkrátka a dobře, trénink paměti se vyplácí po všech stránkách, tak to zkuste i vy.

Tip na závěr
Trénujte svůj mozek pravidelně. Z řady výzkumů vyplývá, že pokud svému mozku nabídnete nové aktivity, pomůžete mu s tvorbou nových mozkových buněk a s posilováním nervových spojení. To je způsob, jak bojovat s Alzheimerovou chorobou i dalšími typy demencí, které postihují takzvané kognitivní funkce (tj. pozornost, řeč, schopnost plánování a rozhodování).

Sdílení článku